Od trzech miesięcy ze znajomymi napierdzielam w AoE 2 HD ze Steama. Za 18zł warto kupić, za więcej w sumie też – jest to reedycja, więc śmiga nieźle na dzisiejszych systemach, widescreen, lepsze AI, dodatki w gameplayu, workshop steamowy. Tyle wstępu i zachęty.
Ten post to kompendium zebranej wiedzy oraz doświadczeń, z ostatnich 85h grania + doświadczenia ludzi i wartościowe info z internetowych tutoriali.
Zakładam, że znasz grę i masz kilka/naście godzin na koncie, nie będzie recenzji – tylko twarda wiedza.
Poniższy zbiór w głównej mierze opieram na materiałach YouTubera Spirit Of The Law + reddit + steam workshop + google + pogaduchy ze znajomymi i nasze doświadczenia. W szczególności polecam to pierwsze źródło, gdzie przy okazji można zobaczyć dowody twierdzeń – będę linkował do poszczególnych materiałów.
Nie jestem pro playerem, nie mam nawet określonego rankingu w multi (zgaduję, że jestem najwyżej ~1350), nie umiem dotąd rozjebać kompa na single 1v1 na Hardzie. Względem szaraczków umiem więcej, ale i tak za mało by na multi się pokazywać.
Koniec pindolenia.
Jestem niedzielnym graczem – podstawy
Zacznijmy od początku: To poniżej na obrazku to jest klawiatura, wbrew pozorom bardzo przydatna w AoE. Prawdopodobnie masz ją przed sobą. Spójrz na nią, dotknij ją i się miło przywitaj.
Skróty klawiszowe
Koniec bezsensownego klikania myszką – MUSISZ nauczyć się skrótów klawiszowych.
- Najważniejsze dwa klawisze:
- [.] (kropka) – wieśniak, który nie ma roboty,
- [,] (przecinek) – bezczynna jednostka wojskowa.
- Równie ważne klawisze, które należy opanować to sekwencje dla lewej ręki – [ASDF], linia wyżej: [QWER], później [ZXCV].
- Z tej pierwszej grupy [AS] bardzo przyśpiesza zlecanie budowania przez wieśniaków:
- Sekwencja [AQ] – budowanie domu, [AA] – pole, [SQ] – barak.
- Ogólnie kolejność klawiszy zazwyczaj odpowiada przyciskom w GUI (od lewej) – nie patrząc w ogóle w sekcję HotKeys bez trudu opanowałem te najczęściej budowane budynki.
- Dolna grupa odpowiada za sterowanie formacją wojska. Środkowa za tryb ataku jednostek militarnych. Analogicznie – od lewej.
- Z tej pierwszej grupy [AS] bardzo przyśpiesza zlecanie budowania przez wieśniaków:
- Ważnym klawiszem jest [H] odpowiadający TC (Town Center).
- Wieśniaków szybko zlecasz wciskając [HAAAAAAAAA…].
- Kolejne wciśnięcia klawisza to iterowanie po kolejnych TC. Analogicznie z innymi skrótami do budynków.
- Kolejne klawisze to kombinacje [CTRL + znaki], np. [CTRL + M] = Market, [CTRL + I] = Młyn (+ [F] – „dokupienie” farmy), [CTRL + B] = Barak, [CTRL + A] = Archery (łucznicy)… dalej w sumie nie pamiętam, bo mało stosuję, ale polecam – nie trzeba na mapie przewijać i szukać.
- Warto jeszcze wspomnieć o tym, że jednostki i budynki można przypisywać w grupy – tj. [CTRL + 0..9], a potem taką grupę wywołujesz wciskając po prostu cyfrę (bez użycia klawisza [CTRL]).
- Ja np. często robię fabrykę jednostek: wiele baraków wokół, wszystkie zaznaczam jedną grupą, trzymając [SHIFT] zlecam od razu N-jednostek do produkcji.
- Garnizon, czyli chowanie jednostek do budynków (przy tym zwiększając ich atak) – przycisk [G] na zaznaczonych jednostkach i klikasz na budynek, w którym mają się schować.
- I jeszcze nowość dodana w HD – ruch ataku aktywowany klawiszem [TAB] (chociaż bywają przypadki, że użycie Patrol jest lepsze).
- No i trzeba wspomnieć, że klawiszami [CTRL] lub [SHIFT] można operować na zbiorze jednostek. Podwójne kliknięcie w jednostkę zaznacza wszystkie tego samego typu… znowu stosowny filmik o tym.
- A jak coś się wydarzy na mapie – ŚPM od razu powinien nas tam przenieść.
Klawisze można zmienić w menu. Zapoznaj się chociaż z nimi. Wyżej opieram się na domyślnych.
Rzeczą, która została chyba dodana w wersji HD jest kolejkowanie drogi jednostki. Przytrzymując klawisz [SHIFT] i klikając PPM oznaczamy gdzie jednostka ma się udać, „wystartowanie” trasy i końcowy punkt oznaczamy PPM już bez trzymania SHIFT’a. Jest to szczególnie przydatne na starcie gdy, gdzie Scoutem musimy obadać teren wokół naszego startu…
Minimum ruchu wieśniaków
Chodzenie w grze to marnotrawstwo dla Twojej ekonomii:
- Barany/Ptaki/Dziki zabijasz wieśniakami „w centrum” lub maksymalnie blisko TC.
- Po dzika wysyłasz jednego wieśniaka (najlepiej mieć już wynaleziony Loom), który po dwóch strzałach w świnię ciągnie ją aż do centrum – tam ubijasz go pozostałymi wieśniakami, którzy akurat dziergali barana lub wspomagasz się trickiem z TC i garnizonem.
- Skład kamieni/drewna budujesz na 1 tile (kafelek odległości – tutaj wyjaśnienie) od surowca.
- W przypadku drewna jak trochę drzew wiesie już wykarczują by zwiększyć wydajność dobudowujesz bliżej surowca (pokazane z matmą).
Moment, gdy pora rozważać dobudowanie składu bliżej:
Start gry i priorytety
Nie oszukujmy się – początek gry jest najważniejszy. Skopiesz pierwsze 25 minut gry = przegrałeś.
Ogólnie są pewne czasy, w których wypada przejść do kolejnej ery:
- Feudal w ciągu ~13 minut. Absolutne topowe czasy pro graczy to ~8 minut.
- Castle – w ciągu 20 minut, rekordem jest ok. 1-3 minuty po feudal, gdzie:
- Albo narobiłeś od razu surowców tj. ~800 food + 200 gold i lecisz,
- Sprzedałeś wszystko co masz na wybudowanym w Feudal markecie byle tylko przejść.
Za imperialem już nie podaję czasów – zbyt losowa i indywidualna sprawa moim zdaniem, niemniej jak komp osiągnie imperial to wiedz, że coś się dzieje i lepiej lecieć za nim.
Możesz też w pierwszym minutach bardziej pocisnąć na Darku (Drush) lub Feudalu i zamurować przeciwnika / zrobić TC Rush / inne bolesne dla przeciwnika opcje początkowe…
Szablon do pierwszych minut – „Build order” (od Dark age)
Gdy tylko zaczyna się gra:
- Zaznaczasz dwóch wieśniaków i budujesz dom [AQ]*.
- Zaznaczasz trzeciego i budujesz kolejny dom [AQ]*.
- TC od razu zlecasz ile tylko żarcia masz robienie wieśniaków [HAAAA…].
- Dwa wieśniaki z 1 pkt-u zazwyczaj skończą robić dom jak pierwszego nowego wiesia wypluje TC.
- TC przez najbliższe naście minut musi bez przerwy produkować wieśniaków (z przerwami na wynalezienie Loom lub pójście w feudal). Przestój w produkcji wieśków to strata dla ekonomii!
- Chińczycy zaczynają bez jedzenia – nie ma rady, zamiast wieśniaków na start od razu wynajduj Loom.
- W tym samym czasie co trzy powyższe punkty ( :D ) scoutujesz już koniem okolicę wokół – szukasz baranów/ptaków, musisz asap znaleźć (darmowe!) źródło jedzenia – jest najważniejsze na starcie, bo wieśniaki to Twoja ekonomia, trza ich namnożyć!
- Scouta od razu bindujesz pod klawisz (CTRL + 1) .
- Jeśli jest problem ze znalezieniem jedzenia, angażuj wieśniaka-dwóch, pozostali niech chociaż drewno rąbią w okolicy TC.
- Znalezione jedzenie od razu kierujesz do TC i wszystkimi wieśniakami wydobywasz – z jednego źródła jednocześnie – wiele zabitych baranów to strata surowca.
- Nad baranami masz władzę – możesz kilku użyć i z pomocą klawisza SHIFT jeszcze przescoutować okolicę, tylko za daleko ich nie wysyłaj – przeciwnik może przejąć + wieśniaki muszą pracować, a nie czekać aż barany do nich przyjdą.
- Tu jest dobry przykład całego startu wraz z uwzględnieniem „paniki” gdy baranów nie można znaleźć.
- Powyższe 4 punkty do zrobienia w 30 sekund!! TC w międzyczasie wypluwa nowych wieśków – przynajmniej 2-3 wyślij na drewno (co ~szóstego), jednego do budowania.
- Jeśli tylko masz 100 drewna – buduj od razu największego lasu skład na drewno – zaraz po dwóch pierwszych domach jest to następna rzecz którą musisz wybudować.
- Drewno jest w sumie najważniejszym surowcem w grze – z jego pomocą powstają budynki albo jedzenie-farmy. Z drewna budujesz market, z pomocą którego możesz sprzedać/kupić wszelkie pozostałe surowce. Dlatego nie młyn, nie dock… a tartak jest najważniejszy na start i pozwala zapewnić przypływ drewna w początkowej fazie gry.
- Gdy zaczną kończyć się barany zwab jednym wiesiem dzika do TC, potem następnego, w międzyczasie możesz walnąć młyn obok saren (o ile są gdzieś blisko) lub krzaków z owocami – krzaki zostaw sobie jednak na koniec – są zbyt mozolne do produkcji jedzenia.
- Nie daj sobie zabić wieśniaka (czy to dzikim zwierzęciem czy scoutem przeciwnika) – utrata jednostki na tym etapie gry może przeważyć nad losem rozgrywki (jak bardzo cenni są wieśniacy na początku gry).
- Zależnie od źródła jedzenia różni się też szybkość jego pozyskiwania (dobry materiał m.in. o tym), zatem jeśli masz dostęp do wody – warto łowić wieśniakami ryby i blisko do młyna + nawet inwestować w dok i łódki (ale też by za daleko nie pływały).
- Z dzika wiesiek wydobywa na raz więcej jedzenia (2-3x) niż z barana/farmy więc dobrze jest przed samym przejściem w feudal zaczerpnąć zastrzyku mięsa 6-15 wieśniaków jednocześnie – film o dzikach.
- Scoutem możesz też sarny zagonić do swojego TC stając im zaraz za dupą (jednak ja tego nie robię i przeważnie scoutuję resztę mapy).
- Staraj się wyczyścić okolicę z jedzenia i maksymalnie opóźnij budowanie farm.
- Farmy kosztują – dziki/sarny/barany nie.
- Z drugiej strony może to utrudnić zabicie scouta przeciwnika kręcącego się przy naszym mieście na początku, jeśli nie masz wieśków wokół TC i nie możesz atakować garnizonując…
- Kontroluj mięcho – około 20-29 wieśniaków jest pora przejść do Feudala i od razu to zrób – pamiętaj, kosztuje to 500 jedzenia.
- Zanim feudal nadejdzie postaw w tym czasie barak – w szczególności się przyda jak będziesz chciał inwestować w konie/łuczników. Pierwszy barak odblokowuje możliwość wybudowania pozostałych wojskowych budynków w Feudal, więc warto już go mieć zanim nam stuknie druga era.
- Zdejmij połowę wieśniaków z produkcji jedzenia – zostaw kilku, tak aby zapewnić produkcję wiesiów + nadwyżka na dalszy rozwój. Rozdziel połówkę na drewno (bardzo się przyda na stawianie budynków) i wydobycie złota (pierwsze wojsko).
- W międzyczasie dobrze jeśli zdążysz już wyscoutować gdzie przeciwnik ma swoje miasto i znaleźć ewentualne słabe punkty, gdzie można poubijać mu wieśniaków potem (z dala od TC, osamotnione składy).
* – Łatwo się na to złapać, ale pamiętaj że np. cywilizacja Huns’ów ma od razu max popa i nie musi (ani nie może) domów robić. Ogólnie widziałem w tym zaletę, bo nie cierpię domów stawiać i czasem o nich zapominam, przez co cierpię momentami na wysycenie popa… niemniej domy są też dobrym (tzn. tanim) murem ochronnym.
W celach obronnych o ile mapa na to pozwala warto też postawić chociaż drewniane ogrodzenia i się zabezpieczyć. Dobrym pomysłem też jest budowanie budynków stykając je ze sobą – służą poniekąd jako mury do miasta. Łatwiej chronić jedną dziurę, niż każdą drogę do miasta.
Mój przykład pierwszych sekund gry
Czego tutaj i tak zabrakło?
- Zbindowania Scouta na grupę.
- Za dużo klikałem – można było więcej skrótami zaznaczyć – scouta, TC ;)
- Wiesiek który odkrył barany mógł wcześniej zacząć dom budować (i nie „pod nogami”) + można było mu od razu zlecić tartak i zająć się już odkrytym lasem.
Feudal
Ten opis poniżej może już odbiegać od kanonu i będzie bardziej „po mojemu”:
- Ofc TC i produkcja wieśniaków c.d.
- Z tego filmiku wynika, że Wheelbarrow warto wynaleźć około 48 wieśniaka, z kolei Hand Cart w tym filmiku: od razu – ja to zostawiam na potem, ale rób jak chcesz – mi się w Castle przypominają te rzeczy.
- Pierwszą rzeczą jaką się skupiam jest upgrade farm w młynie (tutaj więcej o tym), staram się dociągnąć Dark bez ich pomocy Dopiero po upgrade zabieram wieśniaków do robienia farm przy TC.
- Farmy stawiamy zaczynając od prawej strony TC (tutaj wyjaśnienie dlaczego).
- Farmy stawiamy zawsze przy TC – w razie ataku wroga zaznaczamy wieśniaków wokół TC, klikamy [G] i chowamy ich do TC które zaczyna atakować.
- Jeśli już nas nie stać na TC wokół farm, to chociaż wieżyczkę postaw niedaleko młyna – też można garnizon + zwiększasz jej atak.
- Nie używamy (prawie) nigdy w grze dzwonka w TC! Zatrzymuje zazwyczaj niepotrzebnie za dużo ekonomii, a lepiej ręcznie wykonać garnizon zagrożonych jednostek (tutaj o tym).
- Pamiętamy o zapasie drewna – jeśli za dużo farm postawisz przed upgrade lub nawet po nim, to jak zaczną od razu wszystkie padać z wyczerpania to robi się niezły kryzys-drewniany :S.
- Pomyśl o postawieniu murów z kamienia / umocnienia obecnych „belek”.
- Inwestujemy w wojo – zależnie od tego jaką cywilizacją gramy i atakujemy.
- Tak naprawdę to warto już wojsko od Darka mieć, a w Feudalu przede wszystkim pakować surowce w łuczników. Z micromanagementem dobrze uderzyć już przeciwnika na początku gry i znacząco osłabić jego ekonomię. Tutaj o managemencie.
- W łuczników tym bardziej się inwestuje na starcie, bo głównie kosztują drewno, a w tym czasie gry priorytetowo zbierasz jedzenie na awans.
- Minimalne wojsko z jakim warto iść w odwiedziny do przeciwnika to przynajmniej 5 jednostek… poniżej za szybko umrą.
- Rozwalamy wieśniaków przeciwnika wokół składów z dala od jego TC. Nie zapuszczamy się w miasto bo nas zabije i nie mamy szans na tym etapie z TC. Ciągły ruch by wojsko przeciwnika nas nie dogoniło.
- Tak naprawdę to warto już wojsko od Darka mieć, a w Feudalu przede wszystkim pakować surowce w łuczników. Z micromanagementem dobrze uderzyć już przeciwnika na początku gry i znacząco osłabić jego ekonomię. Tutaj o managemencie.
- Stawiamy szybko Market i Kuźnię (Blacksmith) aby odblokować możliwość pójścia w Castle.
- Market im dalej wybudowany od tego, do którego będziemy jeździć, tym więcej złota generuje wymiana. Tutaj długie o marketach. Aha, jeszcze dobrze by dobra przepustowość między nim była więc lepiej postawić go na uboczu. Potem już światłowód wózków między marketami.
- Jeśli mamy sprzymierzeńców to (niekoniecznie od razu) wysyłamy wózki marketowe do niego na wymianę albo inwestujemy w kaligrafię.
- Jeśli nie uprawiamy Fast Castle to warto pomyśleć o upgrade jednostek w baraku/stajni/łuczniarni i kuźni.
- …
- Idziem w castle jak jest możliwość.
Castle
- Pierwsze co od razu po przejściu w tę erę to wybudowaniu 2-4 dodatkowych TC i uruchomienie w nich produkcji wieśniaków. BOOMING!!!
- Ogólnie polecam w TC od razu skierować wieśniaków do wykonywania jakiegoś zadania, tak, aby nie stali pod TC na nasz rozkaz. Nie zawsze jest czas interesować się tym ilu wieśniaków jest nudzi się w danym momencie.
- Jak już nas nieco bardziej stać – pora poodkrywać w TC dostępne technologie.
- Uniwersytet + kościół.
- Rzecz na pewno też do powiedzenia – inwestycja w broń ciężką, tj. katapulty, więc wybudowanie siege.
- Stawiamy zamek w mieście, murujemy się dodatkowo.
- …
- Idź w imperial.
W co inwestować najpierw / co warto robić i produkować
IMO (chronologicznie od początku gry):
- Wieśniaków (zazwyczaj robię ich 2x więcej w rozgrywce niż inni, tzn. 120-180).
- Są szczególnie cenni na początku gry, póki mamy 1 TC.
- Ogólnie można bez wojska zrobić pospolite ruszenie i zajebać przeciwnika samą chmarą wieśniaków :D. Niżej więcej o tym.
- Mury lub zabudowę ograniczającą wjazd do miasta przez przeciwnika.
- Upgrade do farm, przynajmniej ten pierwszy – najważniejszy.
- Kuźnia i upgrade’y całkiem po lewej – pozostałe są specyficzne dla określonych grup – inwestuj głównie w to, co będziesz produkował do wojowania.
- Ogólnie jeśli masz możliwość zrobić upgrade jednostek – lepiej o minutę-dwie odroczyć atak, niż atakować słabszym wojskiem i dać się szybciej zabić.
- TC od razu kilka postawić, trzy to bezwzględne minimum. Dobrym patentem jest też postawić je obok siebie np. w kształt litery V. Trzy jednocześnie lepiej się ochronią niż jeden samotny.
- Kościół + monkami zbierać asap relikwie, zawsze to trochę złota albo uniknięcie odliczania lat jeśli komp/przeciwnik pozbiera wszystkie.
- Uniwersytet i najważniejsze imo: BALISTYKA, Chemia, potem fortified wall… a potem myśl sam.
- Katapulty – na chmarę wojska od kompa są niezastąpione w walce i masowej eliminacji wroga, szczególnie jak ciulają w mur albo statki atakują. Wysyłanie ich prosto na wojsko wroga jest mało opłacalne i szybko padają…
- Zamek w mieście (a nie na uboczu osamotniony – bez ochrony / wiesiów, którzy coś odbudują).
- Trybusze. Przynajmniej żeby chroniły zamek przed trybuszami przeciwnika… no i na później: ofensywę.
Mapy i AI
Głównie z ziomkami (że jest nas mało i nierównomierny skill) gramy przeciwko AI.
AI – gracz komputerowy
- AI w wersji HD jest znacznie lepsze, ludzie co kiedyś grali na Hardach rozjeżdżają się na Moderate.
- Co ciekawe jeden z ziomów miał wersję HD cracked i sumarycznie po zakupie wyszło, że nie było to to samo AI, a coś słabszego.
- AI w wersji HD nie oszukuje. Stare AI („classic AI”, w poprzednich wydaniach gry) miało jakieś dodatkowe zasoby na starcie gry w Moderate+ (jednak w samej wersji HD już podobno nie oszukuje).
- AI jest dobre na otwartych mapach – rozrasta się w głównej mierze miastem.
- AI jest bardzo słabe na mapie Black Forrest, słabe na mapach, gdzie występują morza.
- AI jest na tyle głupie, że na mapach gdzie jest tylko mały kawałek wody i nie wymaga się transportu statkami jednostek potrafi inwestować w flotę wodną – masz w takich przypadkach przewagę olewając kompletnie wodę.
- AI na Hardzie i wyżej łatwiej ograć, gdy w pierwszych 15 minutach gry ubije się mu trochę wieśniaków i spowolni ekonomię na starcie.
- Jak komp dojdzie do Castle, zacznie budować TCki i pozwolisz mu na „booming” to potem już ciężko będzie.
- Przykład jak ograć kompa na Hardest – z rushem początkowym i przykład po boomingu. I ostatni na 3 kompy :D. Respect.
- Jak sparaliżujesz kompa w pierwszych minutach jakimś nietypowym zagraniem (TC Rush?), to może skończyć się bezsensownym staniem wieśniaków z jego strony.
- AI wysyła monków po relikwie niedługo po wejściu w Castle. Chodzą bez ochrony, więc warto chociaż jedną wojskową jednostkę postawić na straż obok relikwii zanim sami się dorobimy kościoła i monków.
W Steam Workshop są mody i inne AI możliwe do zainstalowania – nie próbowałem jeszcze, ale na pewno są perełki.
Jeszcze przykład potyczki AI vs Classic AI.
Mapy standardowe
Niewiele w sumie do powiedzenia mam – jakie mapy są, każdy sobie znajdzie sam. Wnioski moje:
- Gold Rush (
Arabia) – mapa, w której centrum mapy stanowią pokaźne złoża złota. Warto je pierwszemu zdobyć i innych nie dopuścić. - Black Forrest – najpopularniejsza mapa; komp bardzo słaby na niej jest – przez drzewa wokół zaimplementowane AI nie potrafi się tak rozrosnąć, jak na otwartych mapach. Ogólnie potyczkę na tej mapie na multi ludzie zaczynają przez wyścig wieśniaków max blisko wroga i murowanie przejścia.
- Nomad – start z wieśniakami, gdzie samemu trzeba sobie znaleźć miejsce na postawienie TC.
- … (kiedyś coś dopiszę)
Mapy ES custom
Poza standardowymi mapami są jeszcze generowane do wyboru, warte wymienienia:
- Pilgrims – zaczynasz na małej wyspie, gdzie surówce szybko się wyczerpią – trzeba wypłynąć w morze i znaleźć wielki ląd (mapa nie na potyczkę z AI – nie ogarnia).
- Unknown – totalnie losowa mapa powstaje… i to w tym skrypcie najbardziej lubię ;).
- … (jw)
Do obejrzenia wszystkie w tym filmiku.
Ciekawostki / warto wiedzieć / brzydkie i niebrzydkie tricki
A teraz już losowo z głowy konkrety, które się wcześniej nie upchały. Wiedz, że:
- Jeśli chomikujesz surowce (tzn. masz każdego ponad 1000) to w rzeczywistości źle nimi dysponujesz. To nie bank – surowce od razu zużywaj na wojsko i ulepszenia. Aktywa w tej postaci przynajmniej ochronią Ci dupę, a nie będziesz na gwałt produkował ochrony gdy wróg już Cię bije.
- Lepiej zamiast na bieżąco wypluwać jednostki z budynku wojskowego to robić w nim garnizon i na raz wypluć od razu kilka – więcej szkody zrobią i później padną, niż pojedynczo.
- Lepiej jak dwa wieśniaki budują dwa budynki osobno, niż obaj po jednym razem. Team work nie jest proporcjonalnie korzystny – 10 wieśniaków buduje budynek w czasie 25% – wyjaśnienie.
- Jak goni Cię wilk to możesz szybko w jego miejscu zaplanować budowanie np. domu. Na moment się odczepi „przesuwając się” z miejsca budowy. Od razu spieprzaj dalej :D.
- Jeśli wróg wchodzi na Ciebie zabuduj się wokół domkami – każdy z placów budowy chociaż na moment pobuduj wieśniakami – chociaż dom nadal nie powstał to przejście przez rozpoczęty plac budowy nie jest już możliwe. [zobacz GIF]
- Jeśli wróg niszczy Ci mur – stawiaj od razu nową drugą warstwę lub usuń go i buduj na nowo. Taniej i znacznie szybciej wybudować nowy mur, niż naprawiać istniejący.
- Nowy mur = 10 kamienia ~ 8 sekund
- Naprawa muru = 6 kamienia ~ 3 minuty
- Atakując ze wzniesienia/klifu zazwyczaj ma się przewagę nad wrogiem.
- Tarany poruszają się szybciej z jednostkami w środku!!
- Ogólnie jeszcze inny art o szybkości jednostek.
- Wielu o tym zapomina albo nawet nie wie, ale na mapach z wyspami gdzie nie da się trade cartów puszczać to trzeba puszczać z docka do docka trade ship.
- Lepiej postawić 5 baraków i napierdalać z nich jednostki, niż powoli z jednego-dwóch zamków produkować specjalną. Często też bywa że te specjalne jednostki w zamkach nie są zbyt atrakcyjne względem standardowych.
- Buduj budynki w skupisku, a nie rozrzucaj ich pojedynczo po mapie – trudniej je obronić.
- Znowu dobrze spamować całą mapę domkami/murami – komp debil przynajmniej da o sobie znać niszcząc mur, który mu i tak nie przeszkadza w drodze do nas ;>
- Trzymając przycisk [SHIFT] kontynuujesz budowanie tego samego obiektu.
- … łatwo postawić z SHIFTem nową „farmę jedzenia”, tzn. kolejkujesz powiedzmy 8 wieśniakami młyn, od razu 8 pól wokół młynu i ponownie klikasz by wieśniaki budowały młyn. Jak skończą budowę młynu to zajmą się budową farm, potem od razu zaczną farmić.
- Pedancie – równe budowanie farm nie jest najważniejszą rzeczą w grze. Mogą być krzywo, nic się nie stanie ;).
- Pakując w wieże ludzi zwiększasz ich atak.
- Jak się jebniesz z postawieniem budynku to klawiszem [DELETE] możesz go usunąć – odzyskasz surowce. Jeśli zacząłeś już budować, to nie wszystkie.
- Taniej osobno postawić bramę, niż zacząć ją budować na zaplanowanym/postawionym murze (więcej info).
- Gdy wieśniaki noszą przy sobie jakieś surowce, to gdy wybudują skład drewna to „bezpieczne surowce trafią do portfela” (więcej info). W innych przypadkach straci się je.
- Jednostki wojskowe, które kosztują złoto przeważnie są znacznie lepsze od tych, które złota nie kosztują w ogóle (tzn. trash units – szybko padają, zapchajdziury).
- Niemniej trash z baraku (druga jednostka – pickermany?) jest niezła na konie.
- Nie olewaj marketu. Mimo czasami dużych prowizji sprzedawaj/kupuj na nim.
- Jak skończy się złoto na mapie to poza relikwiami ostatnia opcja na zdobycie złota.
- Sprzedawaj drewno i jedzenie (trzymając [SHIFT])… chociaż podobno po cenie 16 (minimalnej) to nieopłacalne i chyba lepiej inwestować w trash… ale co zrobisz.
- Czwarty od lewej upgrade w markecie pozwoli ulepszyć cenę. Pozostałe upgrade’y (poza kaligrafią) zdejmują tylko prowizje przy wysyłaniu surowców do innych graczy – tzn., praktycznie nie warto w nie inwestować (chyba, że co 2 minuty komuś coś wysyłasz no to wtedy…).
- Sprzedawaj wcześniej od przeciwników – ceny na markecie są ogólne dla wszystkich graczy. Wcześniej sprzedajesz = lepszą cenę dostajesz.
I może już nie dotyczące gameplay:
- AoE 2 HD ma tryb Restore save, gdy np. zerwie się ludziom na multi gra – tryb ten od ponad roku nie działa jak należy :[.
- Zazwyczaj jestem hostem, ale biorę czwarty kolor w grze. Po restore takiej gry z ziomkami ostatnio doszło do scalenia mojej kontroli cywilizacyjnej z innym ziomem i nic nie mogliśmy z tym zrobić. Inni gracze w ogóle zamienili się wcieleniami.
- AoE 2 HD ma możliwość nagrywania rozgrywki – warto sobie zapuścić potem replay i wyciągnąć wnioski z gry.
- Na cyfry 1-~40 są określone dźwięki by przyśpieszyć komunikację między graczami:
- 30 najbardziej znane „Wooooloooolooooo”,
- 11 śmiech,
- 1 tak, 2 nie,
- Można szybko włączyć/wyłączyć te dźwięki pisząc w chacie `!nomute`.
- Z AI można w ten sposób porozumiewać się.
- [Page Up]/[Page Down] przewijanie chatu w grze.
Taktyki i cywilizacje
Ogólnie każda cywilizacja ma swoje plusy i minusy, ponadto ich jest team bonus, tzn. gratyfikacja dla Twoich sprzymierzeńców z faktu, że jesteś tą, a nie inną cywilizacją.
W ogóle to wszędzie mówią – wyskilluj się w jednej cywilizacji (i w sumie to prawda, chociaż ja lubię random grać). Tutaj ankieta, która może Ci pomóc wybrać (googlnij, są jeszcze inne).
Taktyki
Drush (Dark Rush)
Ciśniesz w Militię w Darku i atak na przeciwnika. Ogólnie powodzenia, bo TC z garnizonem praktycznie nie do zniszczenia jest w Darku.
Monk Rush
Napierdalasz Monków z kościoła i lecisz na podbój przeciwnika. Totalnie nie polecam taktyki, chyba że wiesz jak napierdalać chmarą monków i po kolei klikać na przeciwnikach. Raz spróbowałem i mnie totalnie rozjebano :D.
TC Rush
To jest fajne. Persowie w bonusach mają podwójne HP w TC. Na starcie gry zbierasz, aby mieć 275 drewna + 100 kamienia + kilka wieśniaków zrób, a potem wszystkimi wieśniakami lecisz do przeciwnika. Niszczysz swoje jedyne TC ze startu gry i odbudowujesz obok TC przeciwnika (TC można zbudować w Dark/Feudal, jeśli takowego nie mamy). Po wybudowaniu wszystkich wieśniaków garnizon i napierdalasz strzałami.
Raz na jakiś czas może się okazać że trzeba jednym wyjść i nieco odbudować TC. Warto mieć drewno w zapasie na ten wypadek.
Villager Rush
To taktyka, w której nie inwestujesz w złoto – no bo po co… wieśniaki mają w kupie (i Imperialu) dostateczną siłę by nieść spustoszenie. 10 TC i ciągła produkcja i można podbić świat. Warto zobaczyć całe, uśmiałem się.
Fast Castle
Tutaj ciekawy art o tym dokładnie rozpisany jak podejść do tematu.
Team bonusy
O tym filmik, jakie sprzymierzone cywilizacji są meeeeega mocne.
Inne tryby gry
Ogólnie gramy tylko w klasyka, ale z ciekawych rzeczy które mi się jeszcze przewinęły to tryby gry (nazwy mogłem przekręcić):
- Zoombie attack – któryś/kilku graczy jest zombiakami i trzeba przed nimi uciekać (hahaha).
- Safe the King (?) – każdy z graczy ma jedną jednostkę specjalną – króla. Trzeba ochronić go przed przeciwnikami. Najlepiej schować go do jakiegoś budynku + w innych budynkach pochować randomowe jednostki (każdy budynek, który ma zgarnizonowane jednostki posiada wywieszoną flagę – jakby tylko jeden budynek miał flagę to wiadomo gdzie jest king ;>). Śmiesznym patentem też jest schowanie króla do łodzi transportowej i np. ukrycie go w rogu mapy daleko na wodzie.
- Forest Nothing – tryb, w którym cała mapa pokryta jest drzewami. Najpierw trzeba wykarczować co się da wieśniakami, aby móc rozwijać swoją gospodarkę. Drzewa tniemy trebuszami (lub Celci swoją katapultą) – najpierw łącząc się z teamem, by móc puścić wózki marketowe i generować złoto. Huns preferowaną cywilizację ze względu na brak potrzeby budowania domów.
Mody warte wspomnienia / Workshopowe ciekawostki
- Pussywood Trees – chyba najpopularniejszy mod, który powoduje że drzewa stają się malusieńkie = lepiej widać szpary między nimi. Każdy streamer/komentator używa tego modu. Na Forest nothing must-have.
- Alignment grid – sam z niego korzystam. Wyświetla siatkę tilesów na mapie.
- Mam jednego pacjenta wśród graczy, który ogólnie zamula grę – tutaj kilka ciekawych informacji jak można zoptymalizować grę.
- Jakiś inny dość rozległy tutek wraz z terminologią na multi.
- I totalnie rozległy tutek, które nawet nie czytałem ale wygląda spoko, hehehehe.
- … (coś kiedyś dopiszę)
Epilog
Cały post to podlinkowanie w 90% do filmików jednego autora – polecam też serię „Answering Comments” gdzie są uściślenia do niektórych w/w zagadnień. Tutaj jeden z lepszych redditów z dobrymi komentarzami – na wypadek jakbym o czymś zapomniał, a w dodatku można skisnąć oglądając trochę zabawnych rzeczy na reddit top ever.
Aha, Spirit nie jest we wszystkim odkrywcą i przecież sam opierał się i sprawdzał wnioski z forów – tam też polecam się udać.
Polecam też poobczajać zagrywki pro playerów, np. streamy na kanale T90. Zawsze się śmiałem z oglądania, jak inni grają… ale nie ukrywajmy – da się ciekawych rzeczy nauczyć. Z resztą nie bez powodu e-sport stał się tak popularny… Z tego miejsca też głównie poznałem inne tryby gdy albo niespotykane wcześniej przeze mnie zachowania i taktyki graczy.
W ogóle to brakuje mi w AoE opcji, która była w Empire Earth – każda z jednostek miała tryb „Explore” i sama scoutowała mapę. W ogóle to zawsze EE > AoE… Nudzą mnie w AoE tylko 4 epoki, z kolei im więcej wiem o grze tym chyba wcześniejsze równanie wyrównuje się i coraz bardziej rozumiem jej fenomen…
Woooloooolooooo!!!
Tagi: Age of Empires, Empire Earth, Gry, Multiplayer, Steam, YouTube
Ciekawie wszystko opisane dla osób które dopiero zaczynają przygodę z tą grą lub chcą podszkolic swoje umiejętności. Sam gram w to z dluzszymi przerwami już chyba z 6-7 lat.Mój najwyższy rating elo ponits był 1913. Polecam grę bo w multi chyba nigdy sie nie znudzi.
He, he!
Wciąga to jak kosmiczna osobliwość.
Ja nad tą grą to bym całe życie przesiedział, dobrze że się ożeniłem.
Tzn.dobrze, albo niedobrze ;)
Świetny poradnik,oby więcej takich treści w internecie ;) Dobra robota
Bardzo dobre cenne porady. Gralem w AoE jak mialem 10 lat czyli 21 lat temu :) od czasu kiedy wyszlo definitive edition wrocilem do grania ale gra z ludzmi na multi jest masakrycznie ciezka :) nie daje rady
Dobry poradnik, tylko że ja gram w jeszcze nowsze Definitive Edition. Czy te porady mają również odniesienie do Definitive Edition, czy działają tylko dla HD Edition?
Super, masa wiedzy i poświęconego czasu. Jestem nowy i dużo rzeczy się przydało